Naib Johan "Website Sekolah" Karnival ICT Johor 2009 : Portal Web SK Teluk Lipat

.

INFO TERKINI LAMAN WEB PPD MERSING

Sedia Bincang Beri Kuasa Merotan kepada Ibu Bapa


Sumber : Utuasan Malaysia

KUALA LUMPUR 23 Nov. - Cadangan Presiden Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan agar ibu bapa dan penjaga diberi kuasa merotan anak di sekolah mendapat reaksi positif daripada Kementerian Pelajaran.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, pihaknya bersedia membincangkan perkara itu yang dilihat mampu membawa kesan positif kepada dunia pendidikan.

Menurutnya, ia juga dapat mengelakkan isu-isu berkaitan hukuman ke atas pelajar dipolitikkan oleh pihak tertentu.

"Kalau guru yang merotan kadang-kadang ia akan menjadi isu politik. Lagi pun, ada di kalangan pelajar lebih takut masalah mereka dibawa ke pengetahuan ibu bapa daripada dirotan guru.

"Saya secara peribadi bersetuju dengan cadangan itu. Kementerian tiada masalah untuk membincangkannya tetapi ibu bapa sendiri perlu bertanggungjawab dengan tidak berkompromi tentang disiplin anak mereka," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Kebangsaan Guru Cemerlang Kali Ketujuh di sini hari ini.

Sebuah akhbar tempatan hari ini melaporkan bahawa Mohamad Ali akan membentangkan cadangan tersebut melalui kertas kerja Peranan PIBG Membantu Sekolah Dalam Menangani Disiplin pada seminar anjuran Kementerian Pelajaran 30 November ini di Klang, Selangor.

Menurut Mohamad Ali, hukuman itu perlu dijalankan mengikut peraturan dan syarat tertentu termasuk dilakukan secara tertutup.

Diminta mengulas kecaman beberapa pihak terhadapnya berhubung cadangan beliau agar sektor swasta menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya tanpa menggunakan bahasa Inggeris, Mohd. Puad berkata, cadangannya itu mungkin telah disalah tafsir.

"Saya tahu sektor swasta banyak berurusan dengan syarikat antarabangsa atau warga asing. Ketika itu gunakanlah bahasa Inggeris tetapi yang saya maksudkan adalah semasa berkomunikasi sesama kita rakyat Malaysia," katanya.


© SKTL.EDU.MY(2009)Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di BLOG LDP MERSING ini dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, pihak admin tidak akan bertanggungjawab jika t."Sila tinggalkan komen anda"

JU LDP 1

MOHD FADZILAH B. MOHD. ALI

SK Sri Mersing , Johor

019-2620207

JU LDP 2

MOHD FARUZE BIN IBERAHIM

SK Teluk Lipat, Endau, Johor

013-9038612

cikguzack@yahoo.com.my

IKLAN ANDA

Malaysia Hosting MERCUMAYA.NET
 

Copyright 2009 All Rights Reserved | SK Teluk Lipat Ubahsuai oleh : Cikgu Zack